نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا

نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا

محک زدن طلا و تعیین عیار طلا با استفاده از سنگ محک، روشی بسیار قدیمی است که تا به امروز کاربرد خود را حفظ کرده است. این روش بیشتر توسط طلا فروشان و جواهرسازها استفاده می‌شود و به شرط این که با دقت و درست انجام شود، روشی مطمئن برای تعیین عیار طلا به حساب می‌آید.

نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا

محک زدن و تعیین عیار طلا

سنگ محک، یک سنگ صاف و سیاه رنگ، از جنس سیلیسیوم و کوارتز می‌باشد که با توجه به خاصیتی که دارد می‌تواند برای تعیین عیار طلا استفاده شود. این سنگ در برابر تیزاب و اسیدها مقاوم است و خط اثر طلا را بر روی خود حفظ می‌کند.

نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا

نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا

اسیدهای عیار شده

اسیدهای عیار شده که از ۱۰ عیار تا ۲۲ عیار موجود هستند، در واقع مجموعه‌ای از اسید نیتریک و اسیدکلریدریک با قدرت مختلف می‌باشند. از اسید کلریدریک برای تعیین عیار طلای عیار پایین و تشخیص طلا از فلزاتی مثل برنج استفاده می‌شود و از اسیدنیتریک نیز برای تعیین عیار طلای عیار بالا استفاده می‌گردد. هر تیزاب قدرت خاص خود را دارد. مثلا تیزاب ۱۸ عیار فقط می‌تواند خط طلای ۱۸ عیار یا پایین‌تر را روی سنگ محک حل کرده و از بین ببرد. همین خصوصیت است که باعث می‌شود با سنگ محک بتوان عیار طلا را تشخیص داد.انواع تیزابهمچنین پیشنهاد می‌شود که مقاله روش‌های شناخت و تشخیص طلای تقلبی از اصل را مطالعه فرمایید. و جهت آموزش حرفه‌ای به بخش آموزش فروشندگی طلا و جواهر مراجعه کنید.