یاقوت قرمز Ruby

یاقوت قرمز Ruby

یاقوت قرمز Ruby

نام یاقوت سرخ برگرفته از واژه یونانی روبئوس (Rubeus) به معنی رنگ سرخ می‌باشد و همچنین ممکن است نام یاقوت قرمز از واژه سانسکریت (Ratnaraj) به معنی پادشاه سنگ‌های رنگی مشتق شده باشد. یاقوت سرخ به دلیل رنگ زیبا و ساختار فیزیکی همچنین نایابی آن جزء گوهرهای گران‌بها محسوب می‌شود. یاقوت قرمز در واقع یک اکسید آلومینیوم از گروه کوراندوم است که در سنگ‌های دگرگونی ناحیه‌ای، مجاورتی وآبرفتی یافت می‌شود.

رنگ یاقوت قرمز Ruby :

در روبی میزان شدت رنگ قرمز فاکتور مهمی در ارزشیابی یاقوت‌ها محسوب می‌شود. این کانی در طبیعت با رنگ‌های قرمز، صورتی سیر، قرمز مایل به قهوه‌ای، قرمز مایل به ارغوانی دیده می‌شود. در بین رنگ‌های یاقوت سرخ باارزش‌ترین آن‌ها رنگ قرمز مایل به آبی که اصطلاحاً به یاقوت خون کبوتری مشهور می‌باشد، است. یاقوت‌های قرمزی که خیلی تیره یا تاریک هستند ظاهری شبیه گارنت دارند یا آن دسته که خیلی روشن هستند از ارزش کمتری برخوردارند. عامل رنگ دهنده در یاقوت‌های سرخ حضور عنصر کروم است در صورتی که رنگ آن تمایل به قهوه‌ای داشته باشد نشان دهنده مقدار ناچیزی آهن در یاقوت می‌باشد.

یاقوت‌های سرخ نسبت به یاقوت‌های کبود شفافیت و پاکی پایین‌تری دارند. در صورتی که تمایل به خرید یاقوت‌های سرخ مرغوبی داشته باشید، باید دقت شود سنگ هچگونه ناخالصی قابل تشخیص با چشم غیر مسلح نداشته باشد. در ضمن، هنگام خرید سعی کنید یاقوت‌ها را در زیر نورهای متفاوت ارزیابی کنید. بهترین نور برای بررسی یاقوت‌ها نورهای تابان یا نور طبیعی روز (نزدیک به ظهر) می‌باشد. که این نور رم

رنگ
شفافیت
شفاف تا کدر
سختی 9
ترکیب شیمیایی AL2O3
وزن مخصوص ۴٫۱۰-۳٫۹۵
ضریب شکست ۱٫۷۷-۱٫۷۶
سیستم نوری DR
اختلاف ضریب شکست ۰٫۰۱۰-۰٫۰۰۸
دیسپرژن ۰٫۰۱۸
سیستم کریستالی
هگزاگونال (تری گونال)
رنگ سائیدگی سفید
فرم شکستگی
صدفی،ناهموار
کیلواژ
جلاء شیشه ای

 

یاقوت قرمز Ruby