آمترین Ametrine

آمترین Ametrine

آمترین Ametrine

آمترین Ametrine یا آمیترین که در تجارت بولیویانایت (Bolivianite) نیز نامیده می‌شود. گفته می‌شود که آمترین اولین بار در اروپا به وسیله (Conquistador) به ملکه ی اسپانیا هدیه شد و بعد از آن معدن آناهی (Anahi) در بولیوی به عنوان جهیزیه به ملکه داده شد آمترین یک کوارتز است که از ترکیب ۵٠درصد آمتیست و۵٠ درصد سیترین به وجود می‌آید.

آمترین Ametrine مخلوطی از رنگ ارغوانی و رنگ لیمویی با مناطقی به رنگ زرشکی به همراه زرد یا نارنجی می‌باشد. رنگ قابل نمایان در داخل آمترین به دلیل اکسید آهن در داخل کریستال است و در زمان شکل گیری کریستال به علت تغییر دما به وجود می‌آید. تقریباً همه آمیترین‌های تجاری در دسترس از معدن آناهی (Anahi) واقع در شرق بولیوی استخراج می‌شوند.

البته معادنی نیز در هند و برزیل وجود دارند ولی از لحاظ ابعاد و کیفیت قابل قیاس با معدن بولیوی نیستند. بیشتر سنگ‌های آمیترین در عمق زمین این معدن و مقدار کمی از سطح استخراج می‌شوند. فعالیت‌های هیدروترمال سبب هموار کردن رشد کوارتز درون حفرات و ترک‌های سنگ‌های آهک دولومیتی می‌گردد. دیواره این حفرات پوشیده از لایه ضخیم و بزرگ از کوارتز که درون آن‌ها کریستال‌های کوارتز شکل دار به طرف مرکز حفره رشد کرده‌اند. مقداری از این کریستال‌ها آمیترین و بقیه بعدها طی فعالیت‌های هیدروترمالی دست خوش تغییر می‌گردند.

رنگ
شفافیت Transparent to translucent
سختی ۷
ترکیب شیمیایی Silica (silicon dioxide, SiO2)
وزن مخصوص ۲٫۶۵
ضریب شکست ۱٫۵۵۴ – ۱٫۵۴۳
سیستم نوری DR
اختلاف ضریب شکست +۰٫۰۰۹
دیسپرژن
سیستم کریستالی Hexagonal
رنگ سائیدگی سفید
فرم شکستگی conchoidal
کیلواژ
جلاء شیشه ای
اسپکتروسکوپ  

آمترین Ametrine