شناخت و تشخیص طلای تقلبی

روش‌های شناخت و تشخیص طلای تقلبی از اصل

توجه به علائم حک شده روی جواهرات طلا از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تشخیص طلای اصل است. در صورتی که روی طلا علامتی مثل ۱۸k یا ۲۲k و یا ۷۵۰بود احتمال اینکه طلا اصل باشد زیاد است البته این به آن معنی نیست که همه طلاها شامل این گونه علائم هستند چراکه سودجویان روی بسیاری از بدلیجات این علائم را حک می‌کنند.

عیارطلابه ظاهر طلا خوب دقت کنید و اگر آثاری از رنگ رفتگی روی طلا مشاهده کردید یا قسمتی از طلا کم رنگ شده بود، احتمال این که آن قطعه فقط با طلا آبکاری شده باشد و از جنس دیگری ساخته شده باشد بسیار زیاد است طلا هیچگاه به آهنربا جذب نمی‌شود چرا که طلا فلزی دیامغناطیس است. بنابراین اگرقطعه‌ای را به آهنربا نزدیک کردید و طلا به سمت آهنربا جذب شد بدانید که در واقع آن قطعه از طلا نیست.

محک زدن طلا

بهترین و مطمئن ترین راه تشخیص طلا  اصل، محک زدن طلا با سنگ محک است. برای این کار می‌توانید نزد یک طلافروش بروید و از او بخواهید که طلای شما را محک بزند و اصل یا غیراصل بودن طلا را مشخص کند. لازم به ذکر است که با روش محک زدن می‌توان عیار طلا را نیز مشخص کرد. همچنین پیشنهاد می‌شود که مقاله نحوه محک زدن و تعیین عیار طلا را برای آشنایی با این روش مطالعه فرمایید.

 

جهت آموزش حرفه‌ای  به بخش آموزش فروشندگی طلا و جواهر مراجعه کنید.