آشنایی با جواهرات

آشنایی با جواهراتآشنایی با جواهرات

محصولات طلا و جواهر از زیورآلات شخصی به حساب می‌آیند مانند انگشتر، دستبند، گردنبند و یا هر مورد دیگری که از فلزی گران‌بها یا هر فلز قیمتی دیگر ساخته شده باشد و گوهری (سنگ قیمتی) برای افزودن به ارزش آن بر روی فلز سوار شود. واژه طلا و جواهر از کلمه لاتین “JOCALE” به معنی بازیچه مشتق شده است. در حال حاضر کلمه جواهر برای توصیف قطعه‌ای از فلزات گران‌بها یا مجموعه‌ای هنری از آن فلز به همراه سنگی قیمتی استفاده می‌شود. طلا و جواهر از مصنوعات جذاب و هیجان انگیز در جهان بشمار می‌روند و برای هزاران سال بشر را تحت تاثیر قرار داده و نقش مهمی در رشد تمدن و فرهنگ انسان ایفا کرده است.

طلا و جواهر یکی از قدیمی‌ترین اشکال از آرایش بدن است که حتی دوره استفاده از آن به قبل از به وجود آمدن لباس می‌رسد. در دوران های اولیه، طلا و جواهر از مواد طبیعی، از جمله استخوان و دندان حیوانات، پوسته درختان، چوب، و سنگ تراشیده شده ساخته می‌شد اما پس از کشف و استخراج مواد معدنی و مخصوصا فلزاتی گران‌بها مانند طلا پیشرفتی حاصل شد و با قراردادن سنگ‌های قیمتی و درخشان برروی آن فلزات و ایجاد جواهرات صنعت طلا و جواهر ابداع شد و میزان مصرف زیورآلات و جواهرات روز به روز افزایش یافت. این فلزات گران‌بها هنگامیکه در حالت استخراج و معدنی قرار دارند معمولا نیاز به برخی از شیوه‌های بهسازی قبل از استفاده از آن‌ها در صنعت زیورآلات و طلا و جواهر دارند، همچنین سنگ‌های قیمتی نیز بعد از استخراج و برش و پولیش به محصولی آماده استفاده در جواهرات مبدل خواهند شد. در این زمان هر دو فاکتور مهم یک جواهر یعنی فلز طلا به عنوان متریالی در پایه جواهر و گوهر به عنوان بخش پر زرق و برق آن آماده می‌باشند.آشنایی با جواهرات

استفاده از طلا و جواهرات یا به زر و زیور آراستن تقریبا برای هر بخشی از بدن از سر تا پا از زمان‌های قدیم مرسوم بوده است، و به دلایل و اهداف مختلف در فرهنگ‌های گوناگون و دوره‌های مختلف تاریخی استفاده شده است. طلا و جواهرات، به دلایل و اهداف گوناگونی استفاده می‌شوند:

آشنایی با جواهرات اهداف هنری و مد:

طلا و جواهرات در درجه اول به عنوان یک آیتم هنری و مد روز استفاده می‌شوند و تقریبا در همه فرهنگ‌ها، طلا و جواهر به عنوان زینتی به منظور ارتقا و نشانی برای زیبایی بدن انسان استفاده می‌شود.

استفاده کاربردی:

در بسیاری از موارد طلا و جواهر، بصورت پین و یا سگک، اختراع شده و صرفا به عنوان مواردی کاربردی یا عملی در اشیا استفاده می‌شود، در واقع تکامل آن‌ها نیز در مواردی فنی در ساختار جواهرات تزئینی و یا ساعت‌ها مورد نیاز است.

نماد:

طلا و جواهرات، اغلب به عنوان نماد وضعیت اقتصادی یک شخص استفاده می‌شود و به عنوان یکی از راه‌هایی با نفوذ در به نمایش گذاشتن ثروت در نظر گرفته شده است. طلا و جواهرات با طرح‌های مختلف نیز به نمایش فرهنگ و احساسات افراد و یا گروه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، در بسیاری از فرهنگ‌ها، افراد متاهل با پوشیدن یک آیتم جواهرات مانند حلقه، گردنبند و غیره تاهل خود را نشان می‌دهند. در بسیاری از سنتها و در برخی از نقاط جهان، طلا و جواهر به عنوان یک ارز یا کالایی برای داد و ستد کالاهای دیگر استفاده می‌شود. از دوران باستان و در طول تاریخ نیز آن را به عنوان یک محصول ذخیره سازی ثروت استفاده می‌کنند.

آشنایی با جواهرات